perjantai 18. marraskuuta 2016

Nessan nosettelua

Nessan kanssa ollaan tosiaan aivan hurahdettu nose workiin! Lajia olen kouluttanut myös Easy Dogilla, on kyllä yksi mukavimmista ja palkitsevimmista lajeista kouluttaa. Koiran kehityksen näkee niin selvästi.
Ainut harmillinen kohta on se että ollaan käyty Erkku Kottosen koulutuksessa silloin kun nose oli Suomessa vasta ihan uusi juttu. Hänen ohjeiden mukaan olen kouluttanut mutta ne alkaa olla jo vanhaa tietoa. Nose workissa ei enään saa (uusia sääntöjä juuri ymmärtääkseni kirjataan) merkata koskemalla hajuun niin että siihen joku jälki tms voisi jäädä, ei siis laatikkoja raapia, ei hajukohtaa nuolla jne. Juuri toisin kuin sillon opeteltiin, kun sanottiin että saa vaikka räjäyttää laatikon.. Nyt joka raapaisusta tulee virhepiste jne.
No saa nähdä kisataanko koskaan vai harrastetaanko vaan tätä lajia omassa autotallissa ja hallilla niinkuin tähänkin mennessä. Kivaa meillä ainakin on!


Tänään käytiin hallilla Nooran, Royn ja Roosan kanssa ja saatiin hyvät treenit. Kiva kun on tällekkin lajille löytynyt kiva treenikaveri 😊


Loppukevennykseksi vielä Piina ja habanero, Piinan pahin vastustaja ja meidän kodin pintojen pelastaja!


4 kommenttia:

  1. Mä oon ollu koko ajan siinä luulossa että kaikki laatikon ylimääränen härkkiminen on nounou. Ihan sääntöjä itsenäisesti lukeneena. En oo tiennykään että niihin on tullu muutoksia.

    Paitsi tietty hajutestissä, jossa sen laatikon saa vaikka räjäyttää kun pisteitä ei jaeta :D mun mielestä tuo on ihan ymmärrettävä ja järkevä sääntö kun jostainhan sitä pitää pisteitä tiputtaa kerta niitä halutaan laskea (mun mielestä nosessa ei tarttis välttämättä sijoja jaella) ja olishan se vaikea järjestäjille jos jokaisen koiran jälkeen pitäisi uudet laatikot olla.

    Tokko Nessan ilmaisu oo ihan sopiva, ainakin mun silmään? Jali räjäyttelee laatikoita ilmaistessaan, meillä on seuraavana haasteena saada ilmaisu nätimmäks ettei rojahda laatikon päälle maate...

    VastaaPoista
  2. Nessa saattaa nuolasta, se ei tietenkää videolla näy ja sit ku yleensä varmistan asian ja pyydän näyttään uusiks nii saattaa raapia. Pitää vaa saada homma nii varmaks ettei tarvi varmistella 😉
    Ja joo oon kyl miettiny kuin toi kisoissa sitte sujuu, meillä esim jo mölleissä kävin paikkoja läpi pyyhkeellä ku olin tuomarina ku jokku kuolas niin paljon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedätkö onko tuosta nuolasusta/nenän jäljistä jo kirjattu johonkin jotain? Ruuan kauttahan haju usein opetetaan niin ei ihmekään, että siihen liittyy koiralla kuolan eritystä ja nuolemista yms, tuntuu vähän hassulta että siitä hirveästi rokotettais. Laatikon tuhoamiset ymmärrän kyllä tai esineiden raapimiset.

      Jännä nähä mitä ne kisat tulee oikeasti olemaan!

      Poista
    2. Joka nuolaisusta tulee kuulemma menemään miinuspisteitä niinkuin joka raapaisustakin. Nenällä koskemisesta ei vissiin pitäis mennä mutta siinä isompi riski että nuolasee.

      Poista